Geschiedenisjes. Geert Mul 2019
De 14 vensters van het trappenhuis van de toren bevatten nu gelamineerd voorzetglas. De afbeeldingen in het glas zijn ontleend aan momenten uit de lange geschiedenis van de kerk. De afbeeldingen verwijzen naar verhalen uit de lange en roerige geschiedenis van de 15e-eeuwse toren, maar zijn raadselachtig zonder voor- of na-kennis. Net als bij veel middeleeuwse allegorische religieuze afbeeldingen ontgaat ons de betekenis maar juist daardoor staat de kracht van kleur en beeld voorop. De werken nodigen hierdoor uit tot het vertellen van verhalen en geschiedenissen van persoon tot persoon.
De kerk en de toren zijn materiƫle consequenties van een immateriƫle culturele geschiedenis. Het gebouw is een verslag van zijn eigen geschiedenis. Het kerkgebouw is een medium: in de oorspronkelijke vorm een religieus medium. In de huidige toepassing faciliteert het gebouw ook bruiloften en bijeenkomsten. De kunstwerken kunnen bijdragen aan het gebouw als cultureel medium dat getuigt van zijn eigen (religieuze) geschiedenis. Een medium dat kan worden ingezet door de gemeenschap. De kunstwerken staan open voor meerdere interpretaties en kunnen het vertellen van oude en nieuwe verhalen van persoon tot persoon stimuleren.
Opdrachtgever Kunststichting Sint-Oedenrode.
Onderdeel van het project :Landschap van Allure “Duizendjarig Woud” provincie Noord Brabant.